Geschiedenis

Historie

In 1930 richtte H.J.W. Letmaath zijn bedrijf Letmaath’s Autobedrijf op, het begon als smederij en garagebedrijf. In 1942, tijdens de 2e wereldoorlog, is het garagebedrijf afgebrand en vervolgens herbouwd in 1943. Direct na de 2e wereld oorlog is het bedrijf zich verder gaan specialiseren in het ambulance en ziekenvervoer op verzoek van destijds het vroegere ziekenfonds A.S.P.G.Z in Groningen.  Vanaf 1950 is men ook gaan werken voor de lokale uitvaartvereniging Sappemeer e.o.. Na het dealer schap van Austin (1950) is het dealer schap in 1959 van Renault Nederland overgenomen. 

In 1970 is het bedrijf overgenomen door J.F.H. Letmaath, de oudste zoon.  In 1970 is van het dealer schap Renault afscheid genomen.Letmaath is vanaf 1970 zich gaan specialiseren in de ambulancezorg en zittend ziekenvervoer en rolstoelbusvervoer. Er is in die tijd veel gereisd naar Amerika om daar kennis op te doen in de technieken van de ambulance hulpverlening, om zo de kwaliteit en zorgen te verbeteren. Johan Letmaath was in veel landelijke commissies actief en heeft zo het ambulancewerk naar een hoger plan getild.



Na het overlijden in 1989 van J.F.H. Letmaath is het bedrijf over genomen door H.J.W. Letmaath. Hij heeft Letmaath Vervoer BV en Letmaath Ambulance BV opgericht en hij staat tot op heden aan het roer. In 1994 is het bedrijf Hatax Hoogezand B.V. overgenomen en vervolgens in 2001 een afdeling van taxibedrijf ARRIVA Oost Veendam. Vanaf dat moment waren er 100 voertuigen dagelijks onderweg voor het vervoeren van patiënten en klanten en waren er 160 medewerkers in dienst.

In 2004 is Letmaath Ambulance B.V. ingebracht in een provinciale stichting. Dit op verzoek van de overheid, om zo naar landelijke veiligheidsregio’s te gaan. Lange tijd is door Letmaath Vervoer BV het leerlingen-vervoer en WMO-vervoer in Hoogezand-Sappemeer en omstreken verzorgd. De landelijke aanbestedingsregels hebben gemaakt dat het relatief kleine bedrijf niet meer in de mogelijkheid was om aan de eisen te voldoen en is besloten niet meer in te schrijven hiervoor. Ook het straattaxi vervoer nam in rap tempo af, waarna het niet meer rendabel was om daar chauffeurs een hele nacht aan het werk te houden. Er is daarom besloten om in 2015 in zijn geheel te stoppen met deze werkzaamheden. 
Vanaf dat moment is besloten het vizier te richten op het rouwvervoer. We verzorgen voor diverse uitvaartondernemers de laatste zorg, met een team van 6 medewerkers. we zorgen op regelmatige basis voor scholing en specialisatie. We leveren diverse soorten uitvaartkisten en we rijden de statieritten. We zijn in het bezit van 3 rouwauto’s, waarvan 1 zwart en 2 grijs. En we hebben 2 grijze volgauto’s.  
Daarnaast verzorgen we nog het vervoer voor de dagbesteding van ouderen in het plaatselijke verzorgingshuis en het woon-werk vervoer voor de plaatselijke werkvoorziening.

Share by: